Bliv røgfri med en kold tyrker

13 dec 2011 af

Bliv røgfri med en kold tyrker

Hvis du vil stoppe med at ryge fra den ene dag til den anden – det man kalder for en kold tyrker – så er din motivation altafgørende for om du bliver røgfri. En kold tyrker er populær som nytårsfortsæt, men hvis ikke du laver en plan, så har du stor risiko for at fejle.

Her er nogle af de trin du kan planlægge for at styrke din motivation for et røgfrit liv med en kold tyrker.

 

Planlæg en dato

For at opbygge dit mindset og din motiv, har du brug for noget tid. Planlæg dit rygestop en tid ude i fremtiden, f.eks. en måned fra i dag. På den måde kan du opbygge motivationen samtidig med du nyder de sidste cigaretter med god samvittighed.

 

Frem til dagen

Frem til dagen opbygger du motivationen ved at holde notere hvor mange dage du har tilbage. Det kan være et målebånd hvor du klipper en centimeter af for hver dag eller en anden form for kalender. Husk at mind dig om at disse skridt – hver lille centimeter er et skridt mod en ny og sundere livsstil. Ved at tælle dagene sætter du fokus på at du snart skal stoppe med at ryge. Når det sker, oplever mange at de automatisk begynder at ryge mindre til daglig.

 

Dagen før rygestoppet

Dagen før du kvitter smøgerne, skal du gøre speciel. Du skal fejre det. Når du køber den sidste pakke smøger, så tag et specielt sted hen og ryg den første cigaret af den sidste pakke. I løbet af dagen vil du sikkert mærke spænding og nervøsitet. Hvad bringer morgendagen – uden smøger. Det er helt naturligt – bare nyd de sidste cigaretter.

Om aftenen så laver du en god middag og nyder og fejre det sammen med din familie. Du skal sige farvel til din gamle livsstil med maner (men undgå for meget alkohol). Lige før du går i seng ryger du den sidste cigaret. Er der flere cigaretter tilbage i pakken så knæk dem og skyld dem ud i toilettet eller smid dem ud. På den måde siger du farvel til smøgerne.

 

Den første uge uden smøger

Den første uge efter rygestoppet bliver hård og bruger du ingen nikotinsupplementer vil du opleve abstinenser.  Sørg for at søge støtte hos dem du kender og udskift dine vanlige rygepauser med noget andet.

Hvis du synes ovenstående lyder uoverskueligt, men gerne vil stoppe fra dag til dag, så kan du overveje hypnose mod rygning. Her kan du med en enkelt behandling faktisk tage det der svarer til en kold tyrker.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +4 (from 4 votes)
Bliv røgfri med en kold tyrker, 100% based on 4 ratings

Relaterede indlæg

Emner

Del dette

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *