Rygestop dag for dag

14 apr 2012 af

Rygestop dag for dag

Langt fra alle rygere opfører sig ens når de holder op med at ryge, men ikke desto mindre er det de første 14 dage af dit rygestop der er de sværreste at komme igennem. Tager du nikotin mod dit rygestop, så vil nikotintrangen ikke være så overvældende, men det vil nogle af dine vaner der i mod. Har du brugt hypnose til rygestoppet, så vil det være vanen der er dæmpet, men nikotin abstinenserne der volder problemer.

Men ikke desto mindre kan du bruge nedenstående kalender til at komme igennem dit rygestop dag for dag.

 

De første 7 dage i rygestoppet

Det utroligt vigtigt at du lægger en plan for dit rygestop.
På den første dag kan du føle influenzalignende symptomer. Du vil have svært ved at koncentrere dig og fordybe dig i de opgaver du laver enten på dit arbejde, på dit studie eller i hjemmet. Lad være med at forvent mere af dig selv end du kan overkomme. Du skal huske på at du er igang med en udrensningsprocess som tager tid, og derfor kan du også få nogle svedture i løbet af dagen. Din har store rygeabstinenser.
Din rygetrang er fortsat stor og det kan gå ud over dit humør. Sørg for at få spist og drukket, og ikke mindst sovet og hvilet. Du vil føle dig stresset og også i dag er det en hel naturlig del af din udrensningsprocess. Fortæl dine omgivelser at du er igang med et rygestop, og undskyld eventuelt på forhånd hvis du skulle være kortfattet.
Du synes ikke rygetrangen er blevet mindre – snarere tvært i mod. Det kan give tvivl hos dig, så sørg for at holde motivationen oppe. Find dine årsager til at holde op med at ryge frem. Læs dem igennem i løbet af dagen – gerne flere gange eller gør dem synlige på anden måde.
Du begynder så småt at få det bedre, men din krop stadig ikke helt oven på og rygetrangen er stadig stor og måske overvældende.  Du er cirka halvvejs i det værste og det er nu du skal holde ud.
Din hoste tager til, men det er helt naturligt da slim og affaldsstoffer er begyndt at løsne sig i dine lunger. Vær aktiv og dyrk motion. Det vil hjælpe med at få løsnet slimen i lungerne.
Du har stadig rygetrangen men kan nemmere modstå dem end tidligere på ugen. Mind dig om hvor langt du er nået. Hvis du bliver rastløs, så vær aktiv med enten rengøring, oprydning eller dyrk motion.
Du mærker det går bedre nu. Det er nemmere og nemmere at modstå rygetrangen. Første uge er gået af dit rygestop og det værste er overstået.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +6 (from 6 votes)
Rygestop dag for dag, 100% based on 6 ratings

Relaterede indlæg

Emner

Del dette

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *