Hold vægten efter rygestop

16 feb 2012 af

Hold vægten efter rygestop

Rigtig mange mennesker tager på efter deres rygestop og det er der typisk to hovedårsager til. Vi skal her kigge nærmere på årsagerne og finde frem til hvordan du kan holde vægten efter dit rygestop.

 

Udskift rygepausen

Sundhedsstyrelsen har lavet undersøgelser der viser at den typiske eksryger tager ca. 3-6 kilo på, fordi nikotinen i cigaretterne øger forbrændingen. Hvis du er bange for at tage disse kilo på kan du forsøge at lægge nogle små 5. minutters motionsøvelser ind i løbet af dagen. Noget der ikke tager længere tid end din rygepause gjorde. F.eks.:

  • Små gåture eller powerwalks
  • Tage trapperne i stedet for elevatoren
  • Sjipning
  • Gå eller cykle i stedet for at køre i bil

 

Har du et skrivebordsjob og har et hæve/sænkebord, så hæv bordet til stående arbejdsstilling flere gange om dagen. Når du står bruger du mere energi end når du sidder.

 

Mellemmåltider og snacks

Det er ikke bare din forbrænding du skal være opmærksom på. Rigtig mange eksrygere, udskifter desværre rygevanen med andre usunde vaner som vil påvirke vægten. Derfor skal du undgå

  • Slik
  • Tyggegummi og pastiller med sukker i
  • Chips
  • Sodavand

 

Hvis du allerede inden du holder op med at ryge, kan se dig selv falde i på ovenstående punkter, så bør du starte med at ændre dine kostvaner for at undgå vægtøgning efter dit rygestop.

Hvis du har det svært ved at erstatte den fysiske aktivitet i rygningen, så kan kan du prøve med nogle af disse alternativer:

  • Tyg på en lakridsrod
  • Spise sukkerfri tyggegummi
  • Spise sunde mellemmåltider bestående af frugt, grøntsager eller nødder
  • Tyg på en tandstik
  • Drik vand

Du kan også overveje en el cigaret, som giver dig samme fysiske aktivitet som en almindelig cigaret.

 

Hovedmåltider

Med mindre du i forvejen spiser meget fedtfattig mad, kan du sikkert også skære ned på fedtet i dine måltider. F.eks. ved:

  • Fedtet til stegning
  • Smøret på brødet
  • Fløde i saucen

 

Du kan sagtens forsætte med at spise den mad du spiser i dag, men pas på overspisning ved hovedmåltiderne. Har du tendens til at overspise, så overvej hvad det er der får dig til at tage den sidste portion mad. Hvad kan du gøre anderledes, så du ikke tager en portion mere? Det kunne f.eks. være:

  • Anret i portioner i køkkenet fremfor at have gyder, fade og skåle på bordet
  • Lav mindre mad
  • Ryd af bordet når du begynder at føle mæthed

 

Mere motion

Når du lægger smøgerne på hylden vil du rimeligt hurtigt kunne mærke forbedringer i luftvejene og det vil gøre dig fysisk i stand til at dyrker mere motion. Motionerer du allerede i forvejen kan det være svært at finde mere tid, men måske du så kan hæve intensiteten.

Med mere motion vil du forbrænde flere kalorier. Du vil være aktiveret og dermed have tankerne væk fra rygning. Jævnlig motion og god kondi hjælper dig også mod rygestop abstinenser, stress og er giver dig godt humør.

 

Behold dit fokus på rygestoppet

Uanset hvad så er det vigtigt at du holder dit primære fokus på rygestoppet. Forsøger du at bryde for mange vaner så risikerer du bare at falde i med den på nuværende tidspunkt vigtigste – nemlig rygestoppet, som bør være det primære fokus i de første to måneder. Herefter kan du måske bruge de sparede penge til et abonnement i fitness centeret eller til andre sportsaktiviteter.

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Relaterede indlæg

Emner

Del dette

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *