Tips til rygeafvænning

Har du urolige fingre i pausen? Kan du ikke få tiden ved busstoppestedet til at gå? Er din morgen bare helt umulig at få til at komme i gang uden den der morgensmøg? Kan du ikke gå i byen uden at have røg i tankerne hele tiden?

Sådan bliver du nemmere røgfri

Smager et glas vin eller en kop kaffe bare helt forkert?

Så er du kommet til det helt rigtige sted

Det er virkelig en udfordring at holde op med at ryge. Det er klart, at du oplever vanskeligheder og udfordringer. Og det er lige her, du finder hjælp!

For her finder du nemlig de bedste og mest afprøvede måder at gøre dit rygestop langt nemmere.

Det bliver aldrig helt nemt – eller det kan du i hvert fald næppe regne med.

At kvitte smøgerne kan være svært for både rig og fattig, ung og gammel, mænd og kvinder.

Men det starter med, at du beslutter dig for det. At tage den beslutning er ikke nemt, men det er fantastisk, at du er nået så langt. Og det er lige så fantastisk, at du nu søger hjælp til at kunne gennemføre dit rygestop. Giv lige dig selv et klap på skulderen, og læs så videre om alle de gode tips til at lykkes med projektet.

1: Brug nikotinerstatning

Din krop vil mangle et stof, der findes i tobakken, som hedder nikotin. Det er din krop nemlig blevet afhængig af. Du kan derfor gøre det meget nemmere at komme igennem den fysiske afvænning fra din vane med at ryge tobak ved at sørge for, at din krop langsomt vænner sig af med at være påvirket af nikotin.

Det gør du ved at tilføje den nikotin på andre måder end med tobak. Nikotinen er ikke lige så alvorligt skadelig som alle de andre stoffer, der er tobak såsom tjæren, der klistrer dine lunger til. Derfor er det en god ide at gøre dit rygestop mere overskueligt ved at bruge nikotinprodukter.

Du kan vælge mellem forskellige slags.

Nikotinplaster og nikotintyggegummi er nogle af de mest almindelige, som du kan læse mere om her på siden.

Hjælpemidler

Indholdet i denne boks er reklame

2: Undgå svære situationer

Der vil være en vis social afhængighed ved at ryge, som for de flestes rygere også er en udfordring. Mange nyder nemlig at ryge sammen med andre. Mens du gennemgår rygestop er det derfor en god ide at melde klart ud, at du nu vil holde op, og at du derfor vil undgå de svære situationer, hvor du tror, at det vil være svært at deltage uden en smøg. Bare i en periode. Måske skal dit festliv skrues lidt ned et par weekender eller den første måned. Gør noget andet, der gør dig glad.

3: Sæt noget i stedet for røgen

Når du skal holde op med at ryge, vil der i løbet af dagen være mange situationer, hvor du vil tænke, at nu ville du have røget. Lav en liste over ting, du kan gøre i stedet for. Spis et æble. Drik et lækkert glas juice eller en god kop kaffe. Gå en tur. Lav et par gode strækøvelser. Ring til en god ven, der støtter dig. Start på et strikketøj. Hvad som helst, der kan sættes i stedet for at tænde en smøg lige der. Ofte er det en god ide at komme lidt op at stå og bevæge dig. De samme råd, som der gælder, når du er på slankekur eller diæt. Ud at gå en tur eller lav et lille program af strækøvelser. Det hjælper at få tankerne lidt væk og kroppen sat i gang.

4: Find et netværk af ligesindede

Via de sociale medier eller forskellige rygestop sider kan du finde grupper af mennesker og rådgivere, der kan bakke dig op.

Det er en rigtig god ide at være en del af et netværk af mennesker, der gennemgår det samme som dig og knokler med de samme eller lignende udfordringer i forbindelse med rygestop. Vær ærlig om, at det er svært, og del dine tanker med andre. Så bliver det også endnu sjovere at dele successen, når du er røgfri!

5: Søg hjælp

Ved et rygestop vil der være situationer, hvor du har brug for hjælp. Sørg for, at du ved, hvem du skal hive fat i, når det bliver svært. Det kan være din ægtefælle, dit voksne barn, en god ven eller en professionel rygestop rådgiver. Eller en hypnotisør – der er mange muligheder. Det vigtige er, at du på forhånd ved, hvor du skal henvende dig. Så er det nemmere at række ud, når behovet opstår

Held og lykke – og følg siden her, så er du godt på vej mod dit rygestop.

6: Skab en sund kost

Det er almindelig kendt, at når man stopper med at ryge, så falder forbrændingen, og mange mennesker ender derfor med at tage på. Heldigvis er der hjælp at hente ved at tænke over kosten. Foodoflife.dk, er specialister indenfor kost, hjælper dig gerne med at tilrette lægge den helt rigtige kost.

Hvis du skal ud og spise, så kan du på spiseguiden.dk finde en række sunde alternativer til de sædvanlige spisesteder.

Henriette Jensen

Henriette er selv gammel ryger, og har derfor hands-on erfaring med at kvitte smøgerne. Nu har gennem flere omgang prøvet et utal af muligheder for at stoppe med at ryge og er tilsidst lykkedes

Latest posts by Henriette Jensen (see all)